Sekitar Awal Tahun 2009: Runtuhan Tanah

Awal tahun 2009 menyaksikan sebahagian kawasan tebing sungai berhampiran Jalan Mulu dan sebahagian kecil jalan ke pusat pelajar mengalami runtuhan. Tanah runtuh tersebut berpunca daripada hujan berterusan di Utara Sarawak sepanjang Januari khususnya mengakibatkan struktur tanah kawasan itu mengalami perubahan. Sehingga akhir tahun (kini), jalan yang merupakan laluan utama siswa dan siswi Kolej Sri Rajang ke fakulti itu masih belum dibuka sepenuhnya terutama untuk kereta dan kenderaan berat. Namun, laluan itu dibuka untuk pejalan kaki dan motorsikal.


Jalan tersebut masih dalam pemerhatian dan kajian. Laluan yang terhad juga bertujuan keselamatan. Akibat runtuhan tanah itu, mencacatkan sedikit pemandangan hijau di kawasan tersebut. Namun, tindakan telah diambil serta pembersihan kawasan dan penanaman semula rumput telah dijalankan beberapa bulan yang lepas. Kini, kawasan tanah runtuh itu kian menghijau semula.

Semoga tahun akan datang kita terus dikurniakan kesihatan dan keselamatan yang baik serta dijauhkan dari musibah bencana yang tidak diduga. Ambillah ibroh (pengajaran) daripada peristiwa itu sebagai muhasabah buat kita yang sering melupakan tuhan serta perintah dan larangannya. Adakalanya komunikasi dari tuhan kepada manusia berlaku dengan cara didatangkan amaran dariNya melalui bencana supaya hambaNya sentiasa insaf dengan setiap bencana yang diturunkan.






























Gambar: Akibat hujan yang berterusan, kawasan ini mengalami runtuhan tanah. Namun, kita harus mengambil ibroh (pengajaran) dan muhasabah daripada peristiwa ini dengan keinsafan. Adakalanya komunikasi dari tuhan kepada manusia berlaku dengan cara didatangkan amaran dariNya melalui bencana supaya hambaNya sentiasa insaf dengan setiap bencana yang diturunkan.

0 comments:

Post a Comment